معرفی
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با ابتکار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با سران قوا در هشتم اردیبهشت ۱۳۹۷ و با هدف اولیه تشکیل اتاق جنگ اقتصادی و مقابله با تاثیر تحریم های ظالمانه ایالات متحده تشکیل شد. اولین جلسه شورای عالی اقتصادی روز ۵ خرداد ۱۳۹۷ تشکیل شد.
هدف از تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم سازی در خصوص حیاتی ترین مسائل اقتصادی کشور، رسیدگی به بحران های اقتصادی با هدف مقابله و خنثی سازی تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان و ایجاد شرایط ویژه و حمایت های ویژه از دولت در امور اقتصادی است.
دستورفعالیت های اساسی شورا در حوزه های بانکی، اشتغال و سرمایهگذاری، رسیدگی به وضع محرومان و مستضعفان، تغییرات ساختاری بودجه ، انضباط مالی، حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی و عدم تاثیرپذیری اقتصاد کشور از نوسانات معاهدات بین المللی مانند برجام می باشد.
در حال حاضر مصوبات این شورا در حوزه اقتصاد بر کلیه مصوبات و نهادهای قانونی همچون هیات دولت، مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و شورای عالی امنیت ملی مقدم است.

روایتی از تشکیل اتاق جنگ اقتصادی توسط مقام معظم رهبری
دوم خردادماه امسال، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، صراحتاً مطالبهی جدید خود از مسئولین را اعلام کردند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانهداری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانهداری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند... من عرض میکنم اینجا هم بایست ستاد مقابلهی با شرارتِ این دشمن در مجموعهی اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید بهصورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.» (۱۳۹۷/۰۳/۰۲)
پیش از اعلام این مطالبه به صورت عمومی البته رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشتماه، در جلسهای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این اتاق جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییسجمهور و قوهی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیسجمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانهی آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت.



آرایش جنگی در اقتصاد
ابتکار رهبر انقلاب در تشکیل این ستاد برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، اگرچه در نوع خود بدیع و خلاقانه است، اما پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است. در زمان جنگ تحمیلی هم امام خمینی رحمهالله، ستاد جنگ را مشخص کرده و به همهی مجموعهها دستور داده بودند که باید با این ستاد همکاری کنند، چراکه این ستاد باید نفوذ داشته و تصمیمات خود را اجرایی کند. در حال حاضر نیز رهبر انقلاب با تشکیل «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سهگانه»، همهی ارکان نظام، مسائل اقتصادی را با یکدیگر به پیش بردهاند که این موضوع کمک خواهد کرد که بسیاری از مشکلات فعلی، با همکاری قوا رفع شود. البته این موضوع نافی وظایف و اختیارات دولت نیست، به همین دلیل هر جایی که خود دولت میتواند تصمیم بگیرد، نیازی برگزاری این جلسات نیست. رهبر انقلاب نیز در پیام خود به رئیسجمهور بر همین نکته تأکید فرمودند که هرجا مصوبهای در این شورا به تصویب رسید، دیگر معطل موافقت ایشان نشده و کارها را سریعتر آغاز کنند.
یقیناً این بزرگترین سرمایه و حمایت رهبر انقلاب از دولت است که از قوهی مقننه و قوهی قضائیه نیز به شکلی این هماهنگی با دولت را مطالبه کردهاند. در عین حال، بزرگترین موقعیت برای دولت است که از ظرفیت دو قوهی دیگر نیز استفاده کند. امروز خوشبختانه همهی ارکان قوا به فرمایش رهبر انقلاب پای کار آمدهاند تا به دولت کمک کنند.

هدف از تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم سازی در خصوص حیاتی ترین مسائل اقتصادی کشور، رسیدگی به بحران های اقتصادی با هدف مقابله و خنثی سازی تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان و ایجاد شرایط ویژه و حمایت های ویژه از دولت در امور اقتصادی است.
دستورفعالیت های اساسی شورا در حوزه های بانکی، اشتغال و سرمایهگذاری، رسیدگی به وضع محرومان و مستضعفان، تغییرات ساختاری بودجه ، انضباط مالی، حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی و عدم تاثیرپذیری اقتصاد کشور از نوسانات معاهدات بین المللی مانند برجام می باشد.
در حال حاضر مصوبات این شورا در حوزه اقتصاد بر کلیه مصوبات و نهادهای قانونی همچون هیات دولت، مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و شورای عالی امنیت ملی مقدم است.

روایتی از تشکیل اتاق جنگ اقتصادی توسط مقام معظم رهبری
دوم خردادماه امسال، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، صراحتاً مطالبهی جدید خود از مسئولین را اعلام کردند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانهداری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانهداری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند... من عرض میکنم اینجا هم بایست ستاد مقابلهی با شرارتِ این دشمن در مجموعهی اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید بهصورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.» (۱۳۹۷/۰۳/۰۲)
پیش از اعلام این مطالبه به صورت عمومی البته رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشتماه، در جلسهای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این اتاق جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییسجمهور و قوهی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیسجمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانهی آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت.



آرایش جنگی در اقتصاد
ابتکار رهبر انقلاب در تشکیل این ستاد برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، اگرچه در نوع خود بدیع و خلاقانه است، اما پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است. در زمان جنگ تحمیلی هم امام خمینی رحمهالله، ستاد جنگ را مشخص کرده و به همهی مجموعهها دستور داده بودند که باید با این ستاد همکاری کنند، چراکه این ستاد باید نفوذ داشته و تصمیمات خود را اجرایی کند. در حال حاضر نیز رهبر انقلاب با تشکیل «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سهگانه»، همهی ارکان نظام، مسائل اقتصادی را با یکدیگر به پیش بردهاند که این موضوع کمک خواهد کرد که بسیاری از مشکلات فعلی، با همکاری قوا رفع شود. البته این موضوع نافی وظایف و اختیارات دولت نیست، به همین دلیل هر جایی که خود دولت میتواند تصمیم بگیرد، نیازی برگزاری این جلسات نیست. رهبر انقلاب نیز در پیام خود به رئیسجمهور بر همین نکته تأکید فرمودند که هرجا مصوبهای در این شورا به تصویب رسید، دیگر معطل موافقت ایشان نشده و کارها را سریعتر آغاز کنند.
یقیناً این بزرگترین سرمایه و حمایت رهبر انقلاب از دولت است که از قوهی مقننه و قوهی قضائیه نیز به شکلی این هماهنگی با دولت را مطالبه کردهاند. در عین حال، بزرگترین موقعیت برای دولت است که از ظرفیت دو قوهی دیگر نیز استفاده کند. امروز خوشبختانه همهی ارکان قوا به فرمایش رهبر انقلاب پای کار آمدهاند تا به دولت کمک کنند.

